En kulturlista som är snodd

Här har det ekat tomt. Varför kan man undra? Eller så undrar ingen men jag vill oavsett få förklara, gärna för att få lite medlidande. Först halkade jag och slog sönder min telefon, det mina vänner var en stor sorg då den är helt ny från i maj. Jag skadade inte mig dock, vilket jag är tacksam för då fallet kändes lite illavarslande. Blev så rädd att jag ville börja gråta, men så kom det en dam ditvaggandes och undrade om jag mådde bra. Skönt med medmänsklighet klockan 22:30 på en torsdagskväll.

Sen var jag på en kort resa (inte synd om mig där), kom hem och jobbade natt (mycket synd om mig) och sen blev jag knallsjuk med hög feber i flera dagar (medlidande tack). Det var jättejobbigt att vara sjuk, mer än vanligt, för att under mina sjukdagar kom ett företag och hämtade min soffa, visserligen på min begäran, och lämnade en ny då min gamla hade lite tillverkningsfel. Så utan mobil, utan soffa och med en gigantisk gran som blockerar TV:n har jag försökt ta mig igenom denna sjukdom.

Idag är jag på fötterna igen och vill haka på Kulturlistan Sandra Beijer publicerade, och jag såg att Flora fyllde i den med, två favoritbloggerskor på Elle.

Senaste filmen jag är pepp på

Undrar om jag är raspig som blev förvirrad av vilket tempus det rör sig om. Pepp på film är jag sällan, men varje jul så tänker jag att man vill se en julklassiker igen. The Holiday?

Senaste boken jag läste
Den har ni här nedan med tillhörande recension. Om man inte räknar Novellix? För då har jag läst två noveller ur deras julask, däribland Dickens (<3).

Senaste serien jag sträcksåg
Jag borde skämmas men svaret är absolut Paradise Hotel. Har dock finalen kvar och lyckats med att inte bli spoilad. Har dock funderat på när jag ska sträckkolla årets Kockarnas Kamp, för det kommer ske. Så mycket mer sofistikerad smak än så blir det inte när det gäller serier för mig.

Senaste låten jag lyssnade på repeat
Världens typ bästa jullåt. Om det nu räknas som en jullåt? Nämligen 2000 miles av The Pretenders. Lyssnade även på denna i sträck förra vintern. Är något djupt nostalgiskt, romantiskt och längtande i denna tycker jag trots den enkla texten och repetitiva slingan. Den berör mig, sjukt nog. Är jag den enda? Lite oklart omslag dock med tefatet, kanske har jag missförstått något i texten.

Senaste föreställningen jag var på
Jag såg Seinabo Sey & Sveriges Radios Symfoniorkester, musikaliskt som ni anar. Var där med min familj och det var supervackert. Pga sen bokning hade vi inte så bra platser dock vilket påverkade ljudupplevelsen dock, det var lite synd men så är det väl. Bäst var kanske ändå när vi gick hem till min bror och fästmö (omg kan aldrig vänja mig vid att skriva det!) och testade fem sorters bullar från Stora Bageriet. Tror min bror och Hj är deras största fan, och numer även jag.

Senaste restaurangen jag besökte och åt middag på
Jag var i Gdansk förra helgen och vår sista restaurang hette Chlebo i Wino. Det betyder bröd och vin, och verkar omåttligt populärt. Det var en kitschig plats men mycket energi för att ge en kortfattad bild. Grannborden beställde en Pornstar Margarita som toppades med en miljon drickbara såpbubblor i typ en meters höjd, en annan drink kom med tillhörande stora kolsyresnömoln, pepparkvarnen var cirka en och en halv meter lång. Ni förstår! Maten var okej.

En kulturupplevelse jag drömmer om
Mera konst, bara mer och mer konst. Just nu önskar jag mig att se otroliga akvareller eller oljemålningar som fångar naturens olika ljusskiftningar. Var hittar jag detta?
Ett specifikt ställe jag längtar till är dock Guggenheim I New York, en av få saker jag saknar med att bo i den staden. Kunde spatsera dit med en take away kaffe (alltid pumpasmaksatt, ville leva ut) om helgerna bara sådär och köpa studentbiljett.

En klassiker jag vill upptäcka (eller se om)
Vill och vill, men har en omgivning som tycker man borde ha sett Sagan om Ringen och har börjat kapitulera inför tanken att det är dags. Såg Sagan om de två tornen som barn och tyckte den var förskräcklig men det har ju gått ett antal år. I läsväg vill jag gärna ta mig an Den allvarsamma leken igen. En otrolig klassiker, och tycker dens finstämdhet passar bra i mellandagarna.

Senaste podden jag fastnade för
Jag lyssnar på väldigt många poddar regelbundet och har lite svårt att lägga till fler i arsenalen faktiskt. Jag tror matpodden av Siri Barje och Jimmy Gou var en av de senaste tillskotten i lyssningshögen men det var nog i somras som det skedde.

Min nästa stora kulturella plan
Ojojoj. Visst har flytta till Paris och gå på alla utställningar stått på listan i fem år snart, så det kan jag ju inte ta upp igen. Kanske att ta mig mer tid till mitt egna skrivande. Men då måste jag uppfinna mer tid eller lägga ner annat, och jag vet inte vad jag kan ta bort just nu (säger personen som självmant börjat blogga och skriva bokrecensioner på Instagram men visst).

Läs också:
Novemberlistan

En lista om november

En klassisk blogglista på ingång här. En om november och vad som skedde då. Jag älskar hösten och november är så mjuk i min mening. Medan oktober är vackert med eldiga löv och man vill fylla sina helger med långa friska promenader, så finns inga förväntningar på november. Man kan mysa hemma med sina tända ljus och vara kravlös, medan man vet att snart väntar en av de bästa perioderna på livet (julen!). Nåväl, här kommer min november i listform

Månadens bok

November var inte min bästa läsmånad, men jag läste två bokklubbsböcker. Med Soho House/Gedin-klubben lästes Butcher av Joyce Carol Oates (min recension finner ni här) och med min andra bokklubb lästes Farväl till Panic Beach av Sara Stridsberg. Ingen av böckerna var favoriter men Sara Stridsberg är alltid Sara Stridsberg så att säga…

Månadens ord

Stanniolpapper. Är inte det ett underbart ord? Ett tunt metallpapper som känns gammeldags och Willy Wonka-esque.

Månadens mat

Det känns otrendigt att välja kött men åt en mycket god hemmalagad vilträtt som jag behöver lyfta ändå. Dovhjort, kantarellsås, potatis, bakade tomater. Annars njöt jag också av fulpasta, så längesedan jag gjorde en typ crème fraîche-baserad pasta. Hade glömt hur tillfredsställande det är att sleva sladdrig pasta med sked framför en serie.

Månadens vin

Beaujolais nouveau-viner, alla tre som släpptes på systemet hann jag nästan med att dricka…. Krossade tyvärr den finaste flaskan. Den tredje torsdagen i november släpper Systembolaget dessa viner som är gjorda på druvan gammal och är i princip ”färska” viner som ska intas omedelbums. Det är ett sätt att markera punkt för skördesäsongen, och vinet har alldeles nyss varit druvor på rankorna men genomgår en snabb process innan det hamnar i flaskan. Lätt, fruktigt, josigt är min beskrivning av dessa viner.

Månadens smink

Den här månaden har jag mest gått runt och saknat lite påfyllning av favoritsmink, medan jag irriterat tittat på misslyckade köp i sminkväskan. Hade velat ha en bra concealer till under ögonen som inte la sig i de veck som verkar bildats här efter 30.

Månadens bad 

Blev november månaden utan bad!? Det var inte meningen!

Månadens låt

Jag har en väldigt repetetiv musiksmak i vanliga fall men den här månaden har jag lyssnat ganska blandat. Så jag utser istället Fleetwood Mac till månadens artist. Kunde dock inte släppa att jag missade dem som svar i På spåret, den svider än idag.

Månadens kultur 

Hösten = kulturmånader som sagt! Jag var på lunchopera som jag skrev om här, och såg även Janufa som var toppen men slutat gå på Operan nu. En sak som fortfarande går dock är utställningen Det är vackrast när det skymmer, kanske en av mina favoriter någonsin som dessutom ställs ut på Thielska Galleriet som nog är mitt favoritgalleri/museum. Den är baserad på Pär Lagerkvists dikt med samma namn. Tavlorna är kurerade efter temat och blandas med andra kända dikter. ÄLSKADE denna! Gå dit! Utställningen går tills 26/1-2025.

Hann också med besök på Stockholm filmfestival, mina små tips går att läsa här.

Månadens bokcitat

Det enda jag fotograferade från Butcher av Joyce Carol Oates råkade jag fotografera två gånger. Men en vacker dikt.

Månadens TV

Den här månaden har Helikopterrånet på Netflix lyckats ta sig in på min begränsade serieradar. Tycker såhär tre avsnitt in att den är otroligt fängslande och att man lyckats skapa fina dimensioner i karaktärerna. Rekommenderar!

Månadens podd

Den här gången blir det Meny, en podd om mat och våra mattrender samt matkulturer på ett klassiskt SR-vis. Tycker den är mysig att lyssna på och om man är matintresserad så är det en fin extra dimension om mat som inte bara handlar om recept och smaker.

Snart börjar december och det är en av mina favoritperioder på året. Ser fram emot att pynta, dricka glögg, träffa vänner, ge julklappar, se adventskalender, skicka julkort, äta julgodis och allt annat som hör denna underbara månad till.

En lista om oktober

En till månad som sprang förbi och nu är avslutad. Oktober är lite av en favoritmånad för mig, vilket jag trodde var ovanligt och lite unikt tills alla tjejer på Elle började hype:a tjejnyår och det underbara med hösten. Kände mig plötsligt lika mycket mainstream som jag allra högst troligt också är. Nåväl, min oktober sammanfattad här nedan:

Månadens bok

Oktober var en sällsynt dålig läsmånad för mig. Första veckan spenderades på en segelbåt där jag inte hade en enda minut över till att hänga med orden. Hade köpt med mig Här ruvar havet av Flora Wiström för att det kändes passade att läsa på båt, men blev inget av det. Läste däremot The minstry of time när jag kom hem av Kailane Bradley. En stabil trea, ingen bok man måste läsa trots den stora mängden press som hyllat hennes debut.

Månadens ord

Det adriatiska havet. Visserligen tre ord, men tycker det är något så vackert i namnen på hav och särskilt adriatiska för att man är ovan vid att säga det.

Månadens mat

Jag har ätit tre extra goda saker denna månad. Dels en räkpasta som jag själv gjorde och bjöd på (klappar mig själv på axeln, man tackar). Dels gjorde jag också en ganska så maffig men god kantarellmacka med syrad grädde, men också en rostad tomatsoppa med grilled cheese. Köpte en riktigt stinkig ost från Androuet på Nybrogatan som gav det där je ne sais quoi till smaken.

Månadens vin

Vinklubben var igång igen! Men månadens vin blir faktiskt ett lite salt mineralet vin från Kroatien jag inte minns namnet på…

Månadens smink

Vill hylla Erborians CC-kräm som hela internet, inte är man unik här inte. Jag har haft en lite röd nos många dagar denna månad, och det finns ingenting som kan råda bot på detta men CC-krämen kan iallafall dämpa det ilskna.

Månadens bad 

När seglingsresan var, blev det en del bad. Det bästa badet var att hoppa i från fören, sedan hänga efter en tamp på båten med ens kompisar och skratta så man kiknande alternativt satte havsvatten i vrångstrupen. Också badat en del badkar hos mamma och pappa, men det slår inte havsbad trots allt.

Månadens låt

Enligt Spotify har jag lyssnat mest på The sound of Silence i remix av Disturbed och CYRIL. Ej förvånad då denna utsågs till båtlåten under seglingsresan. Själv tycker jag mig ha lyssnat en hel del på mysig romantisk gammal musik som Sinatra blandat med en hel del Kent pga konsertsläppet.

Månadens kultur 

Hösten är min mest kulturella tid på året, och det har speglats även denna månad. Allra bäst kanske det var att se Janufa på Operan. Det var ett maffigt sceneri och en gripande men dyster historia som vecklades upp. Annars har jag varit på bokprat på Soho House, både Klas Östergren och Karolina Ramqvist samt fått gå på min bokklubb som Jessika Gedin håller i så jag är rätt nöjd med utdelningen på kulturfronten denna månad. Även hunnit med två spelningar kom jag på, Svenska Björnstammen och Trentemøller. Icke dåligt hörni!

Månandes TV

Lol, jag fattar inte ens varför jag lagt till denna kategori och kallar det TV? Dock såg jag en ny serie denna månad, vilket händer en gång per decennium. Det blev ”Nobody wants this” som alla snackar om med Adam Brody och Kirsten Bell. Kände lite… Meh? Som en lång romantisk komedi?

Månadens podd

Radiokorrespondenterna Mellanöstern. Ett svårt uppdrag att rapportera från Mellanöstern i dessa tider. Man har inte tillgång till en av krigszonerna och det är en tid där alla sidor misstror varandra. Sorgligt är det. Tycker journalisterna på SR som har den här podden är riktigt duktiga på sitt jobb dock.

November kommer stundande nu. Det är redan väldigt mörkt om kvällarna tycker jag och få löv kvar på träden i Stockholm. Jag ser fram emot att tända ljus, läsa böcker och i hemlighet längta till julen.

En lista om augusti

Tänkte ge mig på en klassisk blogglista för att sammanfatta månaden. Kanske kan man få lite tips från er på vad som borde göras kommande månad?

Månadens bok

Bäst tyckte jag om Den unge mannen av Annie Ernaux, men den var så kort så jag vet inte om den platsar som bok? Stacken av Annika Norlin fick mig att tänka, så märklig bok och kan rekommendera den men kanske inte är lika golvad som andra är.

Månadens ord

Det får bli blomman aster. Jag läste diktsamlingen Aster of Ceremonies av JJJJJerome Ellis, som fick mig att fundera på denna blomma. Fin-ful.

Månadens mat

Det godaste jag åt denna månad var kronärtskockor odlade på mina vänners barndomsgård i Hälsingland. Det och nyplockade lingon från skogen bredvid. Det är något alldeles eget när man får se hela processen.

Månadens vin

Drack ett mycket gott rött/rosé, lite oklart vilket av dem, från Italien som heter Alea Rosa. Kan rekommendera om ni kommer över det, allt man vill ha av ett naturvin med en säregen och annorlunda smak men utan toner av typ ladugård och bensin som annars kan förekomma.

Månadens skönhet

Den här månaden har jag provat highlighter från Cle som är lite speciell. Typ en svamp man doppar fingret i, så det blir lite blött av glow utan glitter. Mycket förtjust i denna men håller typ ingen tid på kinden.

Månadens bad 

Man vill ju svara ett stormande havsbad men bästa badet den här månaden skedde i en pool i Smygehuk. Det var fest, vi var fulla och stämningen maxad.

Månadens låt

Brukar lyssna på låtar i repeat typ en månad i taget men det blev ingen sådan denna månad. Vet inte vad det står för, det här med en musiklös månad?

Månadens kultur

Min vän var på Ernst Lindgrens ateljé och jag vill så gärna dit själv men hinner inte innan säsongsstängning. Annars var det inte så mycket kultur i augusti, så bilder från Matildas tripp dit blir allt jag har.

Månadens bokcitat

Sappfo, en poet från 630 före Kristus, visste det redan då:

Månandes TV

Tittar någon på TV längre? En bekant var med i The Challenge så jag tittade på ett avsnitt! Annars har jag sett Sex and the City för tusende gången, jag blir aldrig med sofistikerad än så gällande rörlig media.

Månadens podd

Många av mina favoritpoddar är åter i sändning efter sommaren. USA-podden får bli månadens, är så glad över att de kör två i veckan fram till valet. Dock störigt att SR publicerar varannat endast på sin egen app…

Nu ser jag fram emot september faktiskt. Har ni något tips till mig av något jag bör ta del av under månaden som kommer?