Juni i en lista

Juni, den första sommarmånaden. Den förvånar mig varje år på något sätt, att den först känns lång när första dagarna kommer. Man har hela sommaren framför sig och plötsligt är en månad redan bakom en. Ska inte fastna i begreppet tid, tidsperspektiv är något jag kan vända och vrida på länge. I juni fick jag iallafall hinna med en tur till Småland och studentfirande, en seglats i skärgården och midsommarfirande på Sandhamn. Samt vanligt hederligt jobb däremellan. Mycket nattjourer, mycket hjärtinfarkter. Och sedan oron i magen över allt som hände där under två veckor mellan Iran, Israel och USA. Två veckor av känslan att inte vara på någon plats i världen, att inte ha fotfäste, att oroa sig för att allt blir annorlunda. Det är lugnare nu, oron har mattats av, man vänjer sig snabbt vid nya kast som människa. Iallafall när betraktar på håll.

Månadens bok

Denna månad blev det ånyo skralt med läsningen. Barndomens dagar när man läste en bok per sommarlovsdag och bibliotekarien i Lund kände igen en är förbi. Jag läste Prophet Song av Paul Lynch. En dystopi som var jobbig att ta till sig i en omvärld som är alldeles för lik. Inte bestämt mig för om jag rekommenderar den eller inte än, recension kommer så småningom.

Månadens ord

Pepitarutigt är ett ord som sällan används men som kom upp i rapporteringen om Nato-toppmötet. Jag tror det innebär samma slags mönster som hundtandsmönster.

Månadens mat

Är rabarber mat? Det enda jag är sugen på är syrlig rabarber som kräm, saft, sylt, hur som helst men gärna med nystött kardemumma till.

Månadens vin

Jag var ju ute och seglade tidigare i juni, och som present till Erik vars båt vi använde, köpte jag en flaska av Jerome Arnoux bubbel, Brut Nature. Har druckit en del av hans viner, jag gillar generellt att vinerna Pompette importerar (vilket är många men hittills ingen som jag ogillat). Troligtvis för att de är så bra på marknadsföring men oavsett, detta bubbel kan varmt rekommenderas. Friskt, lite persika, lite mineral och salt, känns som alla älskar denna.

Månadens skönhet

Jag har börjat använda mitt rouge från Hickap som jag fick i min adventskalender. Det är på stick, lite aprikosigt med lyster. Det är något otroligt tillfredsställande med formulan och smeta ut det, det blir skirt och smälter in fort. Tror tyvärr inte tonen egentligen är perfekt för mig men som person som har svårt att rensa lär det hänga med i 10 år till. No joke.

Månadens bad 

Ah, nu är det badets storsäsong! Jag har två favoriter från månaden. Dels badade vi på Nämdö under seglingen, och att det är en favorit är inte för att det var så fint att bada prick där vi var utan för att det fanns en mysig STF-bastu. Sen tog jag ett friskt morgonbad på midsommaraftons morgon, med D ståendes på bryggan skakandes på huvudet. Vågorna slog in och fräste, det var inte särskilt inbjudande alls och just då är ett bad extra tillfredsställande.

Månadens låt

Come give me love av Ted Gärdestad. Hans bästa? First Aid Kit har gjort olika versioner av den som jag också älskar.

Månadens kultur 

Väldigt kulturfattigt denna månad, räknas besöket i Stensjö by eller midsommardansen på Sandhamn?

Månadens bokcitat

Blev inget sådant från Prophet Song tyvärr. Istället blir det månadens dikt som ni kan hitta här.

Månadens TV

And Just Like That har släppt en ny säsong. Tycker om att titta på denna serie, för bara förnimmelsen av Sex and the City vars spinoff detta är räcker för mig…

Månadens podd

Jag vill börja lyssna på Sommarprat men hatar att man bara kan använda SRs egna app. Otillgängligt, och det har gjort att jag bara lyssnat på två avsnitt av Sommar. Men det får ändå bli månadens podd…

I juli är jag mer ledig! Och jag ser så fram emot lata dagar, jag önskar mig långsamma dagar bestående av att se hav, bada, läsa, pussa på D, umgås med våra familjer, träffa vännerna i Skåne och bara få lov att vila i livets snällhet.

Maj månad i en lista

Maj, var tog du vägen? Den klassiska känslan av att tiden springer en ur händerna. Maj gav inget sken av att vara en försommarmånad förutom vissa enstaka stunder och de stunderna var skimrande vackra.

Månadens bok

Denna månad läste jag klart Hyper av Agri Ismael, ännu en bokklubbsbok jag varit gravt efter med. Tyvärr inte riktigt min slags bok trots idel lovord kring mig. Tyckte den var bitvis tråkig, bitvis Snabba Cash:ig. Blev inte investerad i karaktärerna och blev besviken över att inte känna mer över en bok som många runt om mig gillar.

Månadens ord

Har funderat en del på ordet fänkål (döm mig ej). Men jag tycker man nästan hör hur det smakar. Då jag endast hunnit skriva medicinskt (en text om hjärtmuskelinflammation) och en vetenskaplig text (om fysisk aktivitet och kalk) finns det inga mer poetiska betraktelser än så från maj.

Månadens mat

Jag och D har lagat salsicciapasta två gånger i maj, en rätt jag typ aldrig gjort. En gång i Ljunghusen, en gång när vi återförenades med gänget vi var i Alperna med. Men något extra gott är det över en ganska fet färs som Salsicciafärs och att bryta av med färska tomater, grädde, lite vin. Och massor av fänkål…

Månadens vin

Vin har det druckits väldigt lite av denna månad av medvetna anledningar. Det var så mycket firande ett tag att bubbel inte kändes kul längre, och man vill ju längta till ett gott glas vin inte bara dricka det på slentrian. Men trots detta har jag varit på vinprovning på Pompette och smakat av en hel massor olika. Bäst var ett vitt vin från Arndorfer (som gör de där gröna naturvinsflaskorna?) som jag ska försöka knipa i sommar när de kommer ut till hyllorna.

Månadens skönhet

Kicks hade halva priset på Skincitys produkter (ägarskapet förvirrar mig än) så jag köpte fyra burkar av min favoritnattkräm som jag berättade om lite mer här.

Månadens bad 

ÄNTLIGEN bad! Jag badade två gånger på Gotland, en gång med stor vällust då det var varmt mellan sandgroparna på Toftas strand och en gång utan någon lust alls, i en grå och blåsig hamn. Blev även två skånska bad för mig, båda i Ljunghusen. Ett bryggbad och ett inspringandes från strandkanten – båda isande kalla bad men kände mig sådär löjligt stolt efter som man bara är när man är en odräglig kallbadare.

Månadens låt

Jag har knappt lyssnat på musik, förutom LEONs Lift Me Up. Den är trevlig den.

Månadens kultur 

Operan fick sig ett besök, för att se baletten Romeo och Julia. Det var jag, föräldrarna, min bror och hans fästmö samt D. Den var verkligen helt otroligt fin, kan varmt rekommendera.

Annars var det Art Week som jag skrev om här. Favoriten var att besöka Eva Livijns hem!

Månadens bokcitat

Inget bokcitat denna månad faktiskt. Hyper gav mig ingen sådan inspiration. En lite dyster känsla men det kommer nya böcker, nya ord, nya meningar.

Månadens TV

Jag har fyllt mina måndagskvällar med GVFÖ eller Gift vid första ögonkastet för er som inte är invigda. Tycker man får andra perspektiv på relationer och lär sig längs vägen. Uppskattar det mycket! I år har jag som vanligt vissa frågetecken kring produktionens val (varför måste vi veta SÅ MYCKET om Jannica och Dennis sexliv?) och en del allmänna reflektioner (många som ser till sina egna behov först och främst denna säsong, är det den moderna generationens synsätt på saker?).

Månadens podd

Kanske har jag sagt det förr men jag prenumererar på mediehuset Kvartal, som jag starkt kan rekommendera men de kör en podd som heter Veckopanelen där tre personer diskuterar veckan som gått i politik och nyheternas tecken. Uppskattar denna podd och deras journalistik överlag starkt.

Nu är det juni. Jag vill allt och inget med denna månad. Jag vill hinna jobba undan saker för att njuta av allt som är härligt. Så förutom att forska och jobba massor av nattpass är förhoppningen att fira student och nationaldag i Oskarshamn, bada från en segelbåt i skärgården och fira midsommar någonstans. Men först: andas.

April i en lista

April kom och gick. Det kändes som jag knäppte med fingrarna och så var månaden över. Den här månaden har jag dragits med en mycket jobbig bihåleinflammation som tagit över stora delar av min tid, men jag har också hunnit åka till Skåne för skrivuppdrag en vecka, åka till Kroatien för att träffa D:s släkt, varit på möhippa, 60-årsfirande på spa, firat min egen födelsedag två gånger, gjort halvtid på doktorandtjänsten. Kanske är det inte konstigt att tiden gick så fort. Just nu pustar jag ut i en fluffig hotellsäng på Stufvenäs, ett spa i Småland, och kikar ut över havet från kuddarna medan jag skriver detta.

Månadens bok

Den enda boken jag läst och ÄNTLIGEN läst klart är Intermezzo. Så skönt att få gå vidare. I bokklubben ska vi läsa Kärlek, vänskap, hat av Alice Munro vilket jag är taggad på, jag har aldrig läst Munro trots hennes omtalade storhet.

Månadens ord

Havsglitter. För att sol mot en havsyta är mer än vad mitt hjärta tål, det är så vackert och ger mig på ett eget sätt ljusa känslor kring livet.

Månadens mat

I Kroatien lagade en släkting till D otroliga ”fritule”. Alltså det var så gott, hon friterade små stycken av någon deg som blev fluffig och oemotståndlig. Kommer tänka på dessa länge. Också ätit madeleinkakor på Villa Dagmar vars yta påminner litegrann om samma friterade deg, de har en friterad yta med kanelsocker. Jag som inte ens gillar sötsaker så mycket tog upp två inte så mat-matiga exempel men så fick det bli.

Månadens vin

Det får bli månadens glas champagne som Fanny bjöd mig på efter halvtiden. Magi att efter en utmanande eftermiddag få ett glas i handen av en nära vän som bara peppar en. Dock träffades även vinklubben och diskuterade Georgiska viner, får se om jag kan sno ihop ett inlägg om det.

Månadens skönhet

I någon slags impuls köpte jag ett countourstick från Westman Atelier. Älskar förpackningen som är tung, lyxig och har ett magnetiskt lock. Tycker om mycket hittills men prislappen känns väldigt hög för ett stick när man sneglar åt isadora som verkar ha liknande.

Månadens bad 

Vi badade i Kroatien och det går inte att välja något annat än det friska klippbadet i Chaldoun. Det var kanske sjutton grader, sol i luften och påsk. Men stark andraplats är spa-badet på Stufvenäs när D:s mamma firade 60 år. Utomhuspoolen var varm och go i nattens skumma ljus.

Månadens låt

Jag har loopar LÉONs låt Lift me up. Musiktips till mig, har någon det?

Månadens kultur 

Det har blivit nedslående lite kultur den här månaden. Jag var sjuk på bokklubben, ställde in ett besök på utställning, missade Mikaelas invigning på Sigtunastiftelsen pga resa osv. Längtar till en maj med mer. Dock haft vinklubb om Georgiska viner som sagt och tittat på Trogirs vackra byggnader som är ett världsarv.

Månadens bokcitat

Inte fotograferat ett enda sådant så bjuder på ett gammalt:

Poesi från Jila Mossaed.

Månadens TV

Alltså relationsprogram, varför är jag besatt av det? Tycker det är så spännande med hur relationer skapas. Nu är det Gift vid första ögonkastet som dragit igång och efter tre avsnitt är det svårt att säga hur resultatet ska bli. Jag tror på Jannica och den andra skåningen, men övriga får man se.

Månadens podd

Jag har, i försök att koppla av en hjärna som känt sig överbelastad, lyssnar på Efterrätten som diskuterar de svenska Mästerkocksavsnitten. Do not judge :).

Det var april i ett kvickt svep. Jag vet inte vad maj kan ge mig, massor massor, men jag är lite för trött för att lyfta blicken. Det är mycket med forskningen som ska bli klart, jag saknar att skriva skönlitterärt, jag har så många inlägg jag påbörjat här och samtidigt vill jag bara spendera varenda ledig minut med de jag älskar. Alla firanden i april påminde mig om det, om vad som är viktigt. Så vi får se. Börjat starkt och ställt in hälften av planerna denna vecka för att -hämta andan-.

Böcker jag vill läsa i vår, i påsk, tjugotjugofem osv.

När jag spanade i 2025s släpp vid årskiftet fastnade inte min blick på en enda titel, och nu undrar jag hur jag sökte egentligen? Det finns flera böcker som drar i min nyfikenhet just nu där jag bara längtar efter att sätta tänderna i texten och absorberas. Här kommer några av dessa, kanske tips till påsklovsläsning!

Män och kvinnor av Lena Andersson

Jag är ett stort Lena Andersson-fan men upptäckte väl egentligen henne samtidigt som många andra – med boken Egenmäktigt förfarande som beskriver Esthers hopplösa kärlek till Hugo. Hopplös för att han är inte intresserad på djupet, medan Esther är förälskad och försöker snappa upp de intonationer han ger. Det positiva skapar stora emotionella avtryck, det negativa skapar oro, men tas inte in i samma grad av Esther. Egenmäktigt förfarande gav bara Esthers perspektiv, det kvinnliga, men med boken Män och kvinnor vill Lena Andersson även ge röst åt det manliga perspektivet. Jag var på författarsamtal på Soho House där Jerker Vidborg intervjuade Andersson och jag blev ännu mer sugen på boken efter det (om ni vill läsa en kortrecension av hennes senaste bok Studier av mänskligt beteende finner ni den här). Andersson är smart, specifik och hennes texter brukar vara lätta att ta till sig men ändå ha ett talande intelligent drag. Sen känns hon lite lagom provokativ vilket jag uppskattar, oavsett om jag delar åsikten eller ej. Titeln i sig tror jag är hennes sätt att sätta sig på tvären till vad hon tycker är woke, och ha mannen först i titeln. För visst är man van vid att säga kvinnor och män?

Drömräkning av Chimamanda Ngozie Adichie

En till författare jag vill läsa allt som ifrån är Chimamanda Ngozie Adichie. Hon har flera kända böcker bakom sig som Americanah och En halv gul sol. Jag har även läst Lila hibiskus med stor behållning en gång i tiden. Det är något med hennes språk som både är lättillgängligt men håller hög kvalitet. Älskar det! Jag har tidigare känt mig mycket berörd av hennes böcker och dessutom bidrar de till ett perspektiv jag ofta inte tagit del av. Särskilt En halv gul sol som skildrade Nigeria-konflikten med bildandet av Biafra var så vackert framberättad och gav mig en förståelse för ett lands historia som jag i övrigt inte kan något om. Kanske är det är att hon egentligen berättar om relationer och känslor? Stort ansvar på något sätt att vara en så stor författare och ha en publik som inte själva har en kontext. Men hon är duktig på det. Nu finns boken Drömräkning ute och vi ska läsa den med Soho-bokklubben. Den ska handla om fyra kvinnors liv, om deras kärlek, drömmar med mera. Mycket peppad!

Staden och dess ovissa mur av Haruki Murakami

Om jag för 10-15 år sedan frågade någon läsare creddig bokläsare om deras rekommendation, var Murakami nästan alltid svaret. Jag har läst några böcker av honom och uppskattar de ofta, hans stil är helt annorlunda från många andra verk jag läser. På något sätt är hans text mer saklig och kanske torrare men lämnar mig med välbehag. Jag har ett starkt minne från novellsamlingen Män utan kvinnor som jag läste några riktigt heta sommardagar på balkong. Nu var det många år sedan jag läste honom och ser fram emot hans nya titel. Den ska på något sätt vara en hyllning till böcker och platserna de bor på. Norstedts skriver ”Staden är omgiven av en mur som rör på sig och en väktare ser till att ingen lämnar eller går in i staden. Den är endast tillgänglig för människor utan skuggor och bara enhörningar kan obehindrat komma in och ut”. En beskrivning som delvis inte lockar mig eftersom jag inte gillar sci-fi men samtidigt älskar jag läsa om hur författare, skrivande med mera skildras så nog kan även denna titel bli bra!

Vilka titlar väntar ni på? Nyfiken!

Mars månad i en lista

Jag kan för mitt liv inte förstå att mars redan är slut. Får nästan andan i halsen av det, så mycket jag skulle ha hunnit med de tre första månaderna av året som inte hunnits. Det är kanske livet som vuxen, att aldrig vara i fas? Eller livet för en modernt stressad storstadsbo? Jag vet då inte. Kanske känns jag såhär för att jag är snörvlig, hostar så mycket att det gör ont i bröstet och att båda mina öron gnisslar och har lock för sig. I korta ordalag: jag är sjuk, och när jag är sjuk kan det dystra sinnet göra sig påmint. Mars var ju egentligen fartfylld och trevlig, vad gnäller jag för? Let’s go!

Månadens bok
På tal om att vara efter är jag efter med bägge bokklubbsböckerna som är månadens läsning för mig: Intermezzo av Sally Rooney och Hyper av Agri Ismail. Ingen av böckerna lever hittills upp till sin hype, iallafall inte för mig. Men Hyper ska precis ge sig in i Tehran på 70-talet innan revolutionen, ett ämne som kan göra att hela min bild av boken kan ljusas upp. Får se!

Månadens ord
Snöglitter. Jag tror det är ett riktigt ord och om det inte är det, inför jag det här och nu. Jag menar hur snön gnistrar till i solen och ser ut som hav av glitterkorn, men nu när jag sitter och dissikerar ordet känns det som att snöglitter hade kunnat betyda något snuskigt?

Månadens mat
Okej okej, inte att leka med, men jag har ätit ganska många Crepe Complete i Alperna och den vi åt på Hermine, en restaurang med magisk utsikt mitt i backen i Alpe d’Huez, var så fantastisk god i sin enkelhet. Fylld med någon ost och skinka, ett stekt ägg på toppen, några senapsdressade salladsblad och magin var total.

Månadens vin
Min killkompis Henrik gav en flaska ”Gött rött”, komikern Per Anderssons vin som jag och några vänner inmundigade en sen vardagskväll. När man läser på känns det egentligen som det kan vara ett kanonvin trots det skämtsamma namnet. Druvan montepulciano, låg sockerhalt, hög alkoholhalt. Men det här vinet blev inte en favorit. Ganska oraffinerat, visserligen som italienska viner ofta är, men ingen lång eftersmak och mest bara en smäll i munnen innan smaken försvann. Nåväl. Vi går raskt vidare.

Månadens skönhet
På Tomorrowland klistrade vi små kristaller och pärlor i ansiktet på varandra och gjorde hela små kreationer av bågar och annat. Fick ett oerhört sug för att göra om det! Kanske inte en vardag på sjukhuset, men visst måste det finnas andra tillfällen än Tomorrowland-festival som lämpar sig för strass i ansiktet?

Månadens bad 
Jag och D hade fått nys om en utomhusbassäng i Alpe d’Huez. Eller nys och nys, vår vän Chris hade skrivit det i gruppchatten och badtaggade som vi var sprang vi i förväg. Kändes så härligt med en varm bassäng utomhus med utsikt över snöbeklädda berg! En kombination av speedotvång och några grader för kallt vatten gör det här till mitt mest ovärda bad på mycket länge.

Månadens låt
Känns som jag borde välja en Kent-låt men jag blev typ inte berörd av spelningen alls? Känns så synd… Annars har jag lyssnat på EDM och techno på grund av nämnda Tomorrowland alltså, allra mest Dmitri Vegas mix 2 times som han gör med bland annat Steve Aoki (en DJ som brukar kasta gräddtårtor på sin publik, hello?).

Månadens kultur 
Vad för kulturellt har jag gjort den här månaden? Jag vet typ inte? I lördags var jag på poddfest på Fotografiska med min bror, men det kan jag inte riktigt rekommendera pga helt överfullt och supervarmt överallt. Jo men jag har ju lyssnat fyra dagar på techno på festival och varit på Kent, det får ju självklart räknas. Sen har jag börjat med ett nytt skrivprojekt som genast fick bordas pga stundande halvtid inom doktorandprogrammet. Känns som mitt huvud snurrar av för många lösa trådar för tillfället.

Månadens bokcitat
Det blev inget bokcitat den här månaden? Talande för att ingen av titlarna jag läst egentligen haft ett sådant där språk som jag suktar efter att ta del av. Istället såg jag ett mycket härligt surfklipp eller kanske en kortfilm för surf när Breitling höll ett häng häromveckan. Kan inte peta in den här filmen i någon annan kategori men den kommer så småningom, det är den svenska surfaren Freddie Meadow som porträtterades.

Månadens TV
Love is Blind Sverige säsong två släpptes och jag slukade varje släpp i ett svep. Den svenska versionen som fortfarande känns genuin och äkta är så intressant att se på. Se dynamiker utifrån, det är spännande. Dock tycker jag den kändes så konstigt klippt? Förutom Ola och Milly kände jag aldrig att jag fick lära känna något av paren.

Månadens podd
Radiokorrespondenterna Ryssland. Alltså om det är något som jag behöver i detta politiska virrvarr med starka känslan om att världen som jag vill ha den är på väg från mig, så är det en trygg SR-podd med analys och direkt rapportering från kriget i Ukraina. På Poddfest stod jag och min bror precis där alla poddare mickades upp och kan skvallra om att Joakim Paasikivi var mest välklädd i en skogsgrön välsittande kostym, plus att hans fru matchade honom.

Nu kommer april. Jag kan relativt ofta må ganska svajigt på våren. Tycker förväntningarna är så höga och oftast har jag byggt upp en hel hög med projekt och deadlines som ska varvas med välfyllda helger. Den här våren ser ut att bli exakt sådär, kanske värre, så jag är ärligt talat lite skrämd av april som kommer. Men jag ska hinna med diverse firanden, åka till Skåne, åka till Kroatien, ha halvtid på forskningen, skicka in en text till Bonnier Healthcare och jobba heltid då. Det blir prima. Let’s go igen…

Läs också:
En lista om februari
Januari i en lista
En lista om november

En lista om februari

Hur var februari månad?
Ja, hur var den egentligen? Jag har haft det bra, jag vet att många hatar denna månad men massor av favoritpersoner i mitt liv fyller år i februari och dessutom så tycker jag det är en perfekt månad om man får göra vintersport och det fick jag ju till viss del.

Månadens bok
Jag försökte läsa Fourth Wing av Rebecka Yarros men den var verkligen inget för mig. Klämde Bränn alla mina brev av Alex Schulman istället, och säga vad man vill om honom men han är en bra historieberättare. Precis förstått att mycket är sant ur boken och plötsligt skaver den lite för mig ändå. Men rent sett till bara boken, så var den väldigt bra. Hann påbörja Intermezzo sista dagarna av måndagen. Olik Sally Rooneys andra böcker hittills.

Månadens ord
Skär. Och inte som i att skära bröd, utan mer som i skära is. Att ta ett skär. Mycket snack om det på Östermalms IP där jag åkt en del skridskor under februari. Kan inte stå så länge på mitt skär pga rädsla men skall övas på.

Månadens mat

Fick äta Mapo Tofu på Wäng för första gången i livet. Mapo Tofu var inte min grej, det här oljiga passas inte min smak alls.

Månadens vin

På alla hjärtans dag öppnade jag och D en flaska Amarone, det var väldigt gott trots en nätt prislapp. Det känns som Amarone var ett riktigt innevin för 10 år sedan som gå bort-present. Annars slog jag till på ett Pet Nat på systemet som Pompette importerat, gav en flaska i present till min vän Ottilia och en är märkt för att skåla med min bror när lite saker fallit på plats.

Månadens skönhet

Jag gjorde en GlowID-beställning som jag är peppad på. Massa minisar som jag tänkte ha i D:s badrumsskåp. Har gjort en hostile take over…

Månadens bad 

Efter att ha åkt tjejvasan i lotten av februari så tog vi ett dopp i utomhusjacuzzin. Det varade bara cirka 10 minuter för hotellet hade blandat ihop våra bokningar men ändå.

Månadens låt

Har jag ens lyssnat på musik den här måndagen? Tittar på Spotify och mest verkar jag ha lyssnat på fransk café-musik. Specifikt.

Månadens kultur 

Lena Andersson kom till Soho House och pratade om sin nya bok Män och kvinnor. Jag är mycket taggad på den, Esther gör comeback men denna gången får man också männens perspektiv enligt Andersson. Spännande ju! Jag har också varit på utställning av Marcus Jansen på CFHILL som kan rekommenderas och sett galapremiären av Presence i Sverige, på Bio Rio. Den kanske inte rekommenderas.

Månadens bokcitat

Från Alla mina brev. Poängen är att om man drömmer om ett liv man inte har, istället för att uppskatta livet man är i, då är man illa ute och visst finns det en poäng i det.

Månadens TV

White Lotus har dragit igång!!! Men jag har bara sett ett halvt avsnitt, var för trött och somnade så måste börja om.

Månadens podd

Mest har jag plöjt mina gamla politikpoddar men kan rekommendera Lundströms Bokradio och hennes intervju med Sara Stridsberg för den intresserade. En recension av Farväl till Panic Beach hittar ni här.

Februari är en kort månad, det känns tycker jag, för tiden har rusat. Jag är glad över skridsko- och skidstunder men de känns alltid för få. Skulle vilja bo på ett enligt berg under vintern. Mars är här nu och den brukar vara en skör månad för mig. Våren anländer mitt gamla hemland Skåne medan det brukar vara slask i Stockholm. Dock blir det skidor, räddar ju alltid, och jag ser fram emot när solen blixtrar till och skapar vågor av längtan till riktig vår inom en.

Vad man inte ska missa på årets bokrea

Det är bokrea och jag känner ett pirr spridas i kroppen. Mamma var förbi mig häromdagen och lämnade färskpressad apelsinjuice och en bokreakatalog från Akademibokhandeln. Om inte det är gulligt så säg. Nedan kommer mina tips och önskningar, fast egentligen borde jag inte köpa en enda titel mer för min bokhylla är mer än dignande och ena hyllplanet sa tack och adjö häromdagen…

Skönlitterära titlar jag läst och rekommenderar

Systrarna av Jonas Hassen Khemiri och Tre av Valerié Perrin
Bägge två är favoritförfattare hos mig och bägge två har minst varsin titel som går att fynda. Hassen Khemiri bjuder på intelligent om tre systrar och deras uppväxt, medan Perrin ger en tät vävd historia med air av Frankrike och välsmakande ord. En recension av Tre finns här. Ps jag hoppas jag läser något svindlande snart, för känns som jag tipsat om samma böcker ett tag.

Rent hus av Alia Trabucco Zeran och 1984 av George Orwell
Rent hus handlar om en städerskas tid hos en privilegierad chilensk familj, och i hemlighet diskuterar den klass och samhörighet. 1984 tycker jag är en titel som blir allt mer kuslig för vart år, innehållet är mer aktuellt än någonsin.

Poesi jag läst och rekommenderar

Samlade dikter av Karin Boye och Samlade dikter av Edith Södergran
Lättillgänglig klassisk svensk poesi. Boye är såklart mycket vass och flera av hennes bästa finns i den här samlingen men tycker även Södergran är värd sin läsning.

Titlar jag läst och tror andra skulle rekommendera

Kanske min flummigaste kategori, men ibland läser man ju något som man själv kanske inte tycker är ett boktips men som man ändå tror andra uppskattar? Eller? Nåväl, här kommer mina sådana tips.

Jävla karlar av Andrev Walden och Skärvorna av Brett Easton Ellis

Jävla karlar vann Augustpriset 2023 för bästa skönlitterära bok. Jag tyckte om den och skrattade mycket, men det kanske inte är en bok jag tipsar om ändå i vanliga fall. Dock går den hem hos så många i min närhet, att den får åka upp här ändå. Easton Ellis bok är också en bok jag läste med viss behållning men som min omgivning istället älskar, recension hittar ni här.

Titlar jag är nyfiken på

Agnes, Louis, Paris av Johanna Ranes och Historien av Elsa Morante

Johanna Ranes gick på KI samtidigt som jag, kanske till och med att vi gick i samma klass ett kort tag. Jag skrev på en historia samtidigt som hon debuterade med den här boken, och min historia utspelade sig också med Paris som stark kuliss. Mycket nyfiken på hennes ord! Historien av Elsa Morante har jag vealat läsa i evigheter, men det blir aldrig av. Kanske nu?

Efter jobbet ska jag dock rusa till Hedengrens. Många av de lokala bokhandlarna har 40 % på precis alla titlar den första dagen på rean, så dit vill jag för att spana. Vad ska ni köpa?

Mitt läsår som varit

Välkomna till en läslista om 2024. Jag fann den inne hos Julia, som i sin tur hade anpassat den från Flora. Tycker själv mycket om att läsa sådana listor, så jag hoppas ni tycker samma. 

Hur var läsåret 2024?

Allt som allt var det ett bra läsår. Jag var med i två bokklubbar vilket styrde många av valen, men det var något jag uppskattade. Övriga böcker valde jag med omsorg, så oavsett vad jag tyckte om dem, så ville jag ha läst dem.

Antal lästa böcker under 2024:

Jag läste 29 böcker.

Vilken typ av böcker läste du?

Främst läser jag skönlitterära böcker som är eller har varit aktuella senaste åren. Någon klassiker brukar smyga sig in (i år Stefan Zweigs samlade noveller exempelvis) och några titlar som varit populära för många år sedan och jag fortfarande är nyfiken på (Tills alla dör och Andromeda exempelvis). Gillar även att läsa poesi då och då, gärna på hösten (i år Aster of ceremonies och Sapfo).

Vilken månad läste du flest böcker?

I augusti läste jag fem böcker. Oftast, som alla andra, läser jag mer om jag är ledig men jag var faktiskt inte det i augusti. Måste smittats av andras sommarledighet inom mig. 

Vilken månad läste du minst?

Januari läste jag ingen. Jag påbörjade Systrarna i slutet och den tog sin tid att ta sig igenom. Hade en liten period jag ville samla mig på.

En bok du inte läste ut?

Oftast brukar det finnas någon sådan bok. Jag vill inte läsa klart för sakens skull, men i år läste jag allt. Stefan Zweig hade jag inte fortsatt med om inte han var så känd och boken så kort.

En ny genre för året?

I år läste jag The ministry of time som hade en liten dos av sci-fi i sig, en genre jag inte bekantat mig med förut. Den hade också lite romance-inslag? Blev spontant inte en favoritgenre att återvända till.

Några citat som du fastnade för?

Spara ner små utsnitt av böckerna jag läser är något jag ägnar mig mycket åt. Valerie Perrin är en författare vars meningar jag vill fotografera av stup i kvarten. Här kommer några av hennes vackra ord:

Men även Paul Auster skapar mycket tankar hos mig, här lite utsnitt från 4321:

Några böcker som fick dig att vilja skriva?

Flora Wiströms bok ”Här ruvar havet”. Tycker hennes språk gjort en tydlig utveckling från debuten, vilket påminde mig om att ju mer man skriver ju vassare blir man. 

Paul Austers ”Baumgartner”. Dels för att det var min favoritbok från året men dels för att hans språk bär en lättsamhet och ett djup samtidigt om är inspirerande.

Valerie Perrins böcker ”Tre” och ”Glömda om söndagen”. Bägge är fyllda med vackra ord och romantiska formuleringar som inte är klichéartade, bara välsmakande och sinnliga. Vet inte om det är franska språket eller hennes penna, men ljuvligt är det.

Bästa läsplatsen 2024?

Mitt favoritsätt att läsa på sker i Skåne. Det brukar ske på morgonen, packar ner frukost vilket ofta är yoghurt och stekta rosmarindoftande nektariner samt en termos med te, går ner till stranden. Brer ut min gröna linnehandduk från Växbo jag fått i present,  klär av mig. Sen brukar jag ta ett morgondopp oavsett temperatur. Klär sedan på mig igen, och sitter på handduken med min läsning och frukost. Då känner jag mig alltid nöjd med livet, oavsett sinnesstämning i övrigt.

Ett fint läsminne från 2024:

Jag var på konferens i London i augusti och de sista timmarna innan vi behövde åka till flygplatsen smet jag istället till Soho House i London, och placerade mig i en fåtölj. Bjöd mig själv på en cosmo och läste ut Andromeda. Kände mig märkligt nöjd med detta, det var något med att känna sig världsvan om gjorde avtryck.

I vilken form läste du böcker 2024?

95% av böckerna är fysiska böcker. Jag kan egentligen inte tänka mig något annat. Allra helst inbundna, men det blev också en och annan pocket. Läste också två böcker på läsplatta – om jag ska resa bort får jag ha med mig max två fysiska böcker och resten på platta. Detta efter en incident när jag åkte till Sydamerika med 7 kg övervikt, där packningen främst bestod av inbundna böcker som skulle räcka över en månads ledighet…

Vilken var den första boken du läste 2024?

Systrarna av Jonas Hassen Khemiri. En bra start, jag var i rätt stämning för en rejäl bok vid årets början.

Och vilken var den sista?

Här ruvar havet. Jag började egentligen på den under seglingen i september, så det var dags att ge den uppmärksamheten den förtjänade.

Vilka var de bästa böckerna du läste 2024?

Utan inbördes ordning så var det:

  • Systrarna av Jonas Hassen Khemiri
  • Tills alla dör av Diamant Salihu
  • Rent Hus av Alia Trabucco Zerán 
  • Baumgartner av Paul Auster
  • Tre och Glömda om söndagen av Valerie Perrin

Vilka kommande böcker ser du fram emot att läsa?

Jag är väldigt nyfiken på Dream Count av Chimamanda Ngozi Adichie. Jag har läst mycket av henne och älskat allt i princip, men nu var det längesedan och snart släpps hennes nya bok. 

Det var mitt läsår 2024. Ser fram emot 2025! De första titlarna som står redo är bokklubbsböcker. VI ska läsa Intermezzo av Sally Rooney med ena klubben, och Fourth Wing av Rebecca Yarros med den andra. Medan mitt bokpaket transporterar sig genom postsystemet läser jag Bränn alla mina brev av Schulman. Är inte ett Schulman-fan för jag är långsint och kan inte släppa hur han betedde sig på internet för längesedan. Nu fick jag den av mamma i min adventskalender från december, och hon tyckte själv så mycket om den att det blir dags för min första bok av honom. Skulle så gärna höra om er läsning och vad ni läser nu?

Ett år i böcker, del tre

Nu har vi kommit till den avslutande delen av mina mini-recensioner från 2024. Tyckte jag läste mycket som antingen var bra eller som jag av andra anledningar ändå ville läsa. Sista etappen kanske känns igen litegrann, för till alla dessa hade jag bloggen och de kan ha nämnts lite här och var.

Andromeda av Therese Bohman

En bok som skulle handla om böcker, förlagsvärlden och en ung tjejs plats där. Handlade istället mycket om relationer och att alla mänskliga kontakter inte går att kategorisera. Kärlek? Vänskap? Romantiskt, men ej sexuellt? Och så vidare. Höga förhoppningar som inte infriades men ändå läsvärd. Tre av fem.

Yellowface av RF Kuang

Det här omslaget gissar jag att en del känner igen. Maken till hype var längesedan man såg, och själv lästes denna i Soho-bokklubben. Boken handlar om Athena (ja det var horribelt svårt för mig att läsa om en person som delade namn med mig? Händer aldrig annars). Nåväl. Hon är en framgångsrik författare som dör, och hennes vän snor hennes opublicerade bokmanus. Boken behandlar teman som vem får berätta en historia, vad är stjäla text och hur långt kan man som konstnär profitera på andras lidande? Själv tyckte jag den hade fått alldeles för mycket hyllningar. Helt okej. Två komma fem av fem.

Glömda om söndagen av Valérie Perrin

Efter att ha läst Tre tidigare under året kände jag ett starkt behov av att sluka allt Perrin skriver hädanefter. Hennes debutroman är översatt till svenska, så den tog jag mig an. Vi får följa huvudpersonen som är en ung kvinna, och arbetar på ett ålderdomshem. Det är mystiska familjeförhållanden – föräldrarna dog i en olycka, och hon bor med farföräldrarna. På äldreboendet finns en dam vars historia berättas genom huvudpersonen. Trådarna vävs ihop och som alltid är det vackert språk och en bladvändare som bjuds på.

Shy av Max Porter

Vi läste denna i bokklubben. Porter skriver i lyrisk form om en kille, Shy. Omvärlden förstår inte honom och hans beteenden. Han kan vara aggressiv, göra utfall och förstör för sig själv. Jag tror man ska läsa denna långsamt med eftertanke, och inte snabbt i stress som jag. Kan ha påverkat betyget som blev två komma fem av fem.

Atlantmannen av Marguerite Duras

Jag tycker Duras skriver vackert men ofta utan handling, och så är det mestadels även i denna korta bok. I ett sådant här format passar det dock väldigt bra! Handlar om ett möte mellan en man och en kvinna vid Atlanten. Ska vara inspirerat av verkligheten där hon mötte sin framtida homosexuella älskare. Finns en del att googla på jag inte gjort än så lämnar skvallret där. Uppskattade välsmakande franska ord i en havsmiljö. Fyra av fem.

The ministry of time av Kaliane Bradley

Den här lästes med Soho-bokklubben, en ytterligare bok som fått mycket hype utan att jag till fullo förstår. Staten har upptäckt en tidsmaskin som transporterar fram personer till nutid. Detta skapar oanade problem och vår protagonist arbetar för staten och tidsprojektet, men förstår inte hur djupt involverad hon är. Märklig blandning av romance och sci-fi, där ingen genre är en favorit för mig. Tror författaren hade JÄTTEkul när hon skrev denna, och själv tyckte jag den var helt ok trots allt. Måste förresten publicera min recension. Tre av fem.

Farväl till Panic Beach av Sara Stridsberg

Bokklubbsbok (jag har alltså två stycken klubbar för att förtydliga). Stridsberg skriver fram en historia som inte vilar på handlingen och kanske knappt på karaktärernas utveckling. Det är generationstrauman som skildras, ihopflätat över olika personer som påminner om varandra. Jag tyckte mycket om språket, och tycker Stridsberg visar på talang som berättar en historia på ett annat vis. Tre komma fem av fem.

Butcher av Joyce Carol Oates

En tungviktare till författare jag läste mycket av som tonåring faktiskt. Den här boken skildrar en ”kirurgs” vardag på ett mentalsjukhus för kvinnor där han utför experimentella behandlingar. En bok som kunde givit en så mycket mer än vad den gav. Två komma fem av fem.

4 3 2 1 av Paul Auster

Efter Baumgartner som jag läste med stort behag, gick jag på Michelle i bokklubbens absoluta favoritbok. Auster skildrar en pojkes liv från barndom till vuxen i fyra parallella liv som kunde skett. Sliding doors som gör utfallen och karaktären helt olika beroende på i vilken kontext den hamnar i. Underbart sinnlig och får en att fundera på livet mycket. Fyra komma fem av fem.

Den första boken av Karolina Ramqvist

Innan jag läste den här boken, var jag på författarsamtal på Soho House där Ramqvist intervjuades. Blev mycket nyfiken och till min glädje blev det en bokklubbsbok. Det är i början av 2000-talet, en ung svensk tjej reser runt på Jamaica och blir kär i en jamaicansk kille som bor där. Jag tyckte om boken först, vackert språk, en slags sexuell spänning ligger över sidorna och den skrider långsamt framåt. Men sen tröttnade jag lite på greppet och karaktärens omogenhet. Tror jag gillade den bäst i klubben dock, uppskattade en svensk bok som inte är som alla andra med det destruktiva, gråa, mörka. Recension kommer snart! Tre av fem.

Här ruvar havet av Flora Wiström

Avslutade året med en pocketbok inköpt på Arlanda, på väg till en kroatisk segelbåt. Trodde det skulle bli en lässemester, men ack så fel jag hade. Fick bli en jullovsbok. Vi följer Ida som spenderar en semestervecka hos sin pappa på en bohuslänsk ö. Älskar att boken har havet som tydlig kuliss och tycker Wiströms språk gjort en så stor utveckling från debuten (såklart! Men kul att följa). Är ett stort fan av Floras blogg dessutom. Hade önskat mig en längre bok! Tre komma fem av fem.

Pust, det var det hela! Men trevligt läsår kände jag spontant. Bokklubbarna bidrog med tillskott som jag kanske inte alltid hade valt själv vilket jag uppskattar, och sen var jag noga med vilka andra böcker jag valde att läsa. Det blev en bra mix för mig av utforskande och tillfredsställande böcker. Nyfiken om ni läst något jag läst, och vad ni tyckte?

Januari i en lista

Hur var januari?

Eftersom jag var i Thailand halva januari är det svårt att inte säga något annat än att det var en väldigt bra månad. Jag kände nystarten i mig först, men hann inte kanalisera den energin. Hoppas på att kunna tänka igenom vad jag vill med detta år mer nu i februari.

Månadens bok

Jag läste två böcker i januari, och av dessa två väljer jag Conversations with friends av Sally Rooney. Den var bra. En ung bok också. Lite avis på att Rooney och jag är jämnåriga och hon är så duktig på att skriva? Läste till sist del 3 av Jana Kippo-serien av Karin Smirnoff men känner mig väldigt klar med den sviten…

Månadens ord

Spicy. Ett engelskt ord fick ta sig in, men efter vistelsen i Thailand går det inte att välja något annat då ordet användes cirka tusen gånger om dagen.

Månadens mat

Tom Ka Gai var i särklass den rätt som ätits mest i januari. Det är en mild thailändsk soppa med ganska syrlig ton, lagad på galangal och keffirlimeblad. Ska absolut lära mig laga den själv.

Månadens vin

Jag hann med ett glas på Savant de sista flämtande januaridagarna. Ert underbart lätt pinot noir med starka bäriga toner.

Månadens smink

Jag har en ny ögonskuggepalett från Patrick Ta. Det är min första stora palett i livet och förhoppningen är att jag ska ha glitter på ögonlocken ofta.

Månadens bad 

Ett av de många salta baden i Andamanska havet. Går omöjligt att välja ett, men exempelvis när vi snorklade 50 meter från hotellets strandremsa, det var ett bra bad. Eller när vi hamnade på en ofrivilligt tuff djungel promenad som nådde fram till en alldeles egen strand.

Månadens låt

Vet knappt vad jag lyssnat på i januari? Kan någon ge mig musikinspo?

Månadens kultur 

Ingen bokklubb, inget Soho-event, ingen utställning. Det mest kulturella jag kanske gjorde i januari var att träffa vinklubben och dricka rött från norra Italien. Förutom besöken på alla platser i Thailand i och för sig, är som att jag räknar det till ett separat liv.

Månadens bokcitat

”I could leave, I thought, and it felt good to think about it, as if I was in control of my own life again”. Från Conversations with friends. Fick mig att tänka på känslan över att vilja ha kontroll över livet men samtidigt att det är följt av ljuvliga saker man inte planerat. Typ kärlek.

Månadens TV

Är extremt taggad på att Mästerkocken börjat igen!!! Ska inte sticka under stol med detta. Sett första avsnittet och kände (”kände”) två personer på raken. Är uppenbarligen rätt målpublik.

Månadens podd

Jag lyssnar ikapp på alla Dagens Eko-avsnitt från när vi var borta. En podd som djupdyker typ 20 minuter om en nyhet varje avsnitt. Så snyggt producerad och mycket bra inlägg att ha per dag.

Nu när vi är tillbaka i stan och önskar jag mig en riktig vinter med snö och möjlighet till vintersport efter jobbet. Ska det vara så att man spenderar sin vinter i Sverige så borde man bli erbjuden en gnistrande vit sådan. Men sista dagarna i januari flydde jag till Sälen så nu lever man livet minst sagt…