Nu blev rubriken lite missvisande för det kom med någon helgmiddag här och var. Dessutom är detta kanske mitt matinlägg med fulast bilder hittills, ni får ursäkta! Men häng med på mest snabblagade vardagsrätter pga inte haft ro att planera bättre än såhär.

NUDELBOWL
Detta är en favorit att laga när jag har bråttom. Egentligen är detta en take på japchae från början, koreanska sötpotatisnudlar, men vi hade inte det hemma så det blev äggnudlar. Jag skakar ihop en sås på jordnötssmör, sesamolja, soja och risvinsvinäger samt slänger i de grönsaker jag har hemma. Toppar gärna med hackade jordnötter och salladslök. Kombon: alltid god.

QUESADILLAS MED MAJSSALLAD
D lagade köttfärssås det blev en del färs kvar så dagen efter stekte vi quesadillas. Jag har typ aldrig gjort det. Köttfärs och västerbottenost åkte i själva bröden. Till det gjorde jag en majssallad, lite esquitosliknande, med jalapeno och fetaost som rördes runt med majonnäs. Sen blev det självklart hederlig tacosås och en klick crème fraiche till.

TAGLIATA
Det här är D:s förtjänst men han köpte entrecote och lagade tagliata till oss. Det innebär egentligen att man skär upp kött på en ruccolabädd. Vi hade rostade tomater, potatis och parmesan till.

HACKAD ÄGG- OCH SARDINSALLAD
Sardiner trendar! Jag är inte övertygad. Jag gillar fisk på burk men sardiner är svårare än mycket annat. Sardeller är däremot min grej, salta och unamistinna. Mat-Tina trillade dock in i mitt flöde och det verkar vara en trend att hacka ihop ägg med olika grejer för att få till en röra. Hon gjorde en med sardiner, kapris, gräslök, dijon och olivolja så jag följde efter men bytte gräslök till salladslök pga vad vi hade hemma. Det blev helt okej! Ägg, olja och dijon är ju en bra bas för majonnäs annars. La det på en bädd av sallad. Hade nog varit tio gånger godare med smörstekt bröd.

TONFISK I GOCHUJANGSÅS
En till snabblösning. Kom hem vrålhungrig. Vi hade sallad i kylen som var färdigsköljd och en förpackning algsallad från Risberg som jag velat prova. Blandade ihop tonfisk på burk med soja, gochujang och majonnäs. En riktigt god kombination! Algsalladen var sådär dock, jag brukar gilla alger men osäker på hur man borde ha dressat dessa.

ÄLGSTEK MED ROSTAD POTATIS, TOMATSALLAD OCH HARICOT VERTS
Vi har fått viltkött av D:s mamma, så extremt lyxigt. När pappa fyllde år bjöd vi därför honom på detta, men bilden är tagen när jag mikrat resterna dagen efter. Älgen fick gå i sous viden i kanske fyra timmar. Jag gjorde en kantarellsås, har kvar en del torkade från i höstas, och min favorittomatsallad. Det är en hederlig fransk med dijon, vinäger, olivolja och småhackad lök. Det blev även haricot verts vända i lite sherryvinäger och flingsalt.
Matinspirationen har trytit lite. Är ärligt talat lite ovan vid det men har inte hunnit helt enkelt. Är ni sugna på något riktigt gott som jag kan ta med mig?