Här på bloggen är det fortfarande sommarens första andetag, visst är det skönt att få bromsa tiden? Jag och D åkte till Oskarshamn en torsdagkväll och vaknade upp på fredagen till en tryckande känsla i stan. Åska och studentutspring i en salig blandning som skapade denna stämning.

Dagen började dock med att jag var och spanade in sjukhuset en sväng och skrev ett kontrakt. Två veckor ska jag jobba på hjärtmottagningen, känns mysigt. Jag och D möttes på Nilssons efter min intervju. Nilssons är ett konditori som ändå måste klassas som en lokal stolthet. Konditorn är vida känd och det känns extra mysigt att han ändå valt att satsa i sina hemtrakter. Jag åt en pralin och D en rabarber-vaniljsnurra. Vi pratade mellan tuggorna och då och då åkte skräniga studentflak förbi. Jag blev tårögd varje gång, nostalgin tränger sig på.

När eftermiddagen närmade sig kväll bestämde sig jag och D för att ta en löprunda. Jag är i hopplöst dålig konditionsform, ni vet sådär dålig att det inte känns något kul? Jag vet inte hur länge jag ska skylla på min axel men efter en ganska brutal skada 2020 hindrade den ändå mig från löpturer till kanske 2023. Man stötdämpar så mycket med sin axel så jag hade ingen chans till springsporter just. Under de åren tappade jag också konditionen och då blir uppförsbacken till att dra igång otroligt brant. Så att jag och D snörade på oss skor och tog oss till en skogslinga var inte givet, självfallet började det ösa ner regn efter en kilometer typ. Mina kläder blev dränkta och efter närmare tre kilometer avslutade vi. Om någon har tips om hur man kommer tillbaka till sitt springande tar jag tacksamt emot.

Vi köpte ingredienser till en favoritsallad (favorit men riktigt ful) och jag åt kanske femton portioner i soffan. Var helt dränerad.

Nästa morgon var det nya tag. Solen sked stadigt och vi promenerade till Havslätt för ett morgondopp.

Sen drog vi hem och preppade inför kvällens stora aktivitet, nämligen examen och muckfest!

Jag promenerade dit men tappade givetvis bort mig. Solen stekte på mitt huvud medan jag bad till deodorantgudarna att min klänning inte skulle bli fläckig.

Festen hölls i ett område som heter Fallinge. Husgrisen Rambo gottade sig under Kajsas klappande.

Fördrink blev till middag som blev till dans och när klockan slog en bit efter midnatt promenerade jag och D hem i sommarnatten.

Morgonen efter var vi lite trötta, men ändå pigga nog för att vandra till Havslätt igen men denna gång igenom ett gulligt koloniområdet.

Det blev bad, så skönt när man är en smula bakis faktiskt. Efter badet tömde vi ur lokalen lite och åt en sista lyxlunch som Ds mamma dukade upp på balkongen åt oss.

Kosan styrdes sedan hem mot Stockholm igen! Och visst är det sommar när man stannar längs med vägen för ett dopp? Vi åt glass och drack kaffe också, innan ett oväder drog in igen och blötte ner en redan blöt jag. vi behövde också göra ett obligatoriskt stopp på en hamburgerkedja, det blev Donken. Jag valde en mellanpommes och chili cheese, inte min mest näringsrika måltid möjligen men ändå… Dock har jag kommit fram till att Jureskogs är ett favoritstopp i kategorin hamburgarekedja. Är nyfiken på era roadtripbeställningar!